Hästens kroppspråk

Jag har funderat riktigt mycket på att hästar förlåter väldigt mycket.
Visst kan hästar med bli ledsna, och det ser endast dom som känner
hästen bäst. T.e.x så blev jag besviken på Felix efter förra tävligen för
han rev sista hindret i grund hoppningen, men Felix fattade direkt att
jag var besviken, han känner de, igenom kropps språk och rörelserna.
Så han såg jätte ledsen ut i boxen efteråt. Tyckte jätte synd om honom
men han kände ju ändå att jag var besviken på honom. Men han förlät
mig faktiskt, efter mycket om och men så var jag inte ens besviken längre
då det var vår första LD.

Alltså ser man i Felix ögon när han blir ledsen, glad eller förvånad. Jag ser
allt i hans ögon och på hans mule och kropps språk. Jag ser till och med
när det står fråge tecken i hans huvud för att han inte förstår.
Testa se er häst djupt i ögonen kommer du kunna göra samma sak med din,
om du inte redan gör det! Riktigt smart.

Felix är lätt skrämd, för att övergå det måste jag rida förbi mycket och passera
många "läskiga" saker för honom.
Smackar jag på något han tittar lurt på redan det är försent, så går han förbi
men kan vara lite misstänksam i blicken mot det. Men då är skadan inte skedd
utan han lyssnade på mig när jag såg hans blick. " Det är inget farligt, lita på mig"
ungefär.
Jag tror faktiskt det går med alla hästar bara man känner dom väl. Man måste kunna
tyda hästens kroppspråk och känna när den spänner sig, eller se det på nacken.
Det är grunden till och lära känna din häst.

Skrivit ihop massa på fem minuter, men det är faktiskt såhär det är. Om man inte
kan hästens kroppspråk, kan man inte hantera hästen rätt.
Men antar att ni kan hästens kroppspråk, eller vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0